Sprekers


  • Dick Veerman

    Dick Veerman

    Dick Veerman is hoofdredacteur van Foodlog. Hij werkte, na studies Romaanse Talen en Wijsbegeerte, jarenlang als adviseur op het gebied van strategie en marketing. In 2005 richtte hij Foodlog op. Dick vindt het belangrijk dat meer mensen weten welke rol de productie, verwerking en verkoop van voedsel voor - of juist tégen - onze belangen kunnen spelen. Foodlog ziet hij als de plek waar de ‘de strategische conversatie’ van de maatschappij over de toekomst van voedsel en voeding in de 21e eeuw kan plaatsvinden. Ook praktische bijdragen aan de verbetering van de voedselproductie schuwt hij niet.


  • Roeland Dobbelaer

    Roeland Dobbelaer

    Roeland Dobbelaer (1962) is uitgever van Foodlog.nl en directeur van het communicatiebureau Twin Media. Roeland studeerde filosofie in Utrecht en Parijs, is de oprichter en eerste hoofdredacteur van Filosofie Magazine en nog een aantal andere tijdschriften. Hij was oprichter en eerste directeur van de uitgeverijen Bèta Publishers en Veen Media. Hij adviseert diverse bedrijven, verenigingen en instellingen over hun uitgeef- en communicatie beleid.


  • Annemieke van Dongen

    Annemieke van Dongen

    Annemieke van Dongen (1983) is economieverslaggever bij ADR Nieuwsmedia, de redactie van het AD en regionale dagbladen. Ze schrijft onder meer over landbouw, de voedingindustrie, retail en verduurzaming. Voorheen werkte ze als verslaggever bij De Persdienst van Wegener, op de nieuwsdienst van BN DeStem en de economieredactie van Dagblad De Pers, de gratis krant van Marcel Boekhoorn. Ze studeerde Journalistiek & Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden.


  • Laurens van Klaveren

    Laurens van Klaveren

    Laurens van Klaveren (1975) is sinds 2005 één van de twee eigenaren van online bureau Onstuimig in Amersfoort. In een creatief team van 10 werkt hij daar voor partijen als Foodlog, La Place en NPO. Onstuimig werkt als vaste partner van online advertentiebureau Adfactor ook mee aan het ontwikkelen van nieuwe online advertentievormen en campagnes voor adverteerders als Albert Heijn, McDonald’s en Danone. Langs dezelfde weg is hij betrokken bij het doorontwikkelen van veelbezochte en daarmee invloedrijke blogs als chickslovefood.com, leukerecepten.nl en gewoonwateenstudentjesavondseet.nl, waar diezelfde adverteerders dan weer dol op zijn.


  • Jan Bransen

    Jan Bransen

    Jan Bransen is hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij heeft uitgebreid in het Engels gepubliceerd over kwesties als autonomie, persoonlijke identiteit, zelfkennis, liefde en praktische rationaliteit. De laatste jaren heeft hij zijn aandacht verlegt en schrijft sindsdien voornamelijk in het Nederlands en voor een breder publiek. Met Laat je niets wijsmaken. Over de macht van experts en de kracht van gezond verstand won hij in 2014 de Socrates wisselbeker voor het "meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende" filosofieboek. Jan Bransen ziet zichzelf het liefst als een kruising tussen een schoolmeester, een filosoof en een cabaretier. Hij is een reisleider in gedachtegangen. Hij denkt graag hardop na en gebruikt daarbij graag plaatjes. Filosofie is volgens hem niet iets geleerds voor achter een bureau of voor in een bibliotheek. Filosofie is meer een houding dan een canon, meer iets van mensen die zich verbazen over de vanzelfsprekendheden die er in hun achteloze woordgebruik verstopt zit, dan iets van erudiete geleerden die hun bronnen kennen.


  • Annette Klarenbeek

    Annette Klarenbeek

    Annette Klarenbeek is lector Crossmediale Communicatie Publiek Domein aan de Hogeschool Utrecht. Haar aandacht gaat uit naar een interactioneel perspectief op governance met een accent op gespreksgemeenschappen en framing. Annette is Communicatievrouw van het jaar 2013 en heeft ervaring in verschillende sectoren, waaronder het ministerie van Veiligheid en Justitie en OCW. In haar onderzoek exploreert ze het idee dat veranderingen in samenlevingen doorklinken in de gesprekken daarover. De vraag naar hoe bepaalde waarden in het gesprek worden geformuleerd en hoe inzicht daarin is te vertalen naar een effectieve communicatiestrategie, is daarbij leidend. Voor de communicatieprofessional zijn aangrijpingspunten binnen relatiegroepen te vinden. Dit zijn hoe dan ook altijd contacten tussen mensen. In het gesprek gebeurt het, daar worden zorgen geformuleerd en al dan niet (h)erkend. Dit vergt een heel andere benadering waarbij niet de organisatie met haar ideeën, maar de omgeving met haar problemen het uitgangspunt vormt van het communicatiebeleid.


  • Simone Hertzberger

    Simone Hertzberger

    Simone Hertzberger is hoofdredacteur Voedselveiligheid/VMT Digitaal en Print. Ze studeerde diergeneeskunde aan de Universiteit van Utrecht. Hertzberger was hoofd van het microbiologisch laboratorium van de Keuringsdienst van Waren in Haarlem en promoveerde op het proefschrift: ‘Door voedsel overgedragen ziekten van microbiële oorsprong’. Ze was hoofd kwaliteit van de Vers Vleesgroep van Ahold, hoofd Kwaliteit en Productduurzaamheid voor Ahold Europa en Senior Director Product Integrity Topics voor Albert Heijn. Hertzberger adviseerde het management van Albert Heijn en Ahold over strategie ten aanzien van veiligheid, gezondheid en duurzaamheid in relatie tot producten.


  • Ralph Moorman

    Ralph Moorman

    Ralph Moorman is gezondheidscoach en ingenieur levensmiddelentechnologie. Hij studeerde Levensmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit met aanvullende studies op het gebied van voedings-, levensstijl- en gezondheidsadvies. Zijn missie is het bewust maken van consumenten rond onze ongezonde leefstijl. Hij adviseert zo puur, natuurlijk en onbewerkt mogelijk te eten. Ralph schreef onder andere De Hormoonfactor. Daarnaast ontwikkelt hij levensmiddelen, zoals het eerste glutenvrije biologische desembrood.


  • Tiny van Boekel

    Tiny van Boekel

    Tiny van Boekel werkte, na zijn studie en promotie bij Wageningen University, 2 jaar bij de Keuringsdienst van Waren (nu nVWA) in Rotterdam. Daarna keerde hij terug naar Wageningen waar hij een carrière volgde van universitair docent via universitair hoofddocent naar hoogleraar in levensmiddelentechnologie. Tiny was tussen 2001 en 2012 hoofd van de leerstoelgroep Productontwerpen en Kwaliteitskunde. Hij leidde daar onderzoek- en onderwijsactiviteiten over o.a. de sensorische, gezondheids- en duurzaamheidaspecten van voedselproductie. Tiny heeft meer dan 220 wetenschappelijke artikelen op zijn naam staan, is auteur van 5, en editor van 4 wetenschappelijke boeken. Daarnaast is hij veelvuldig in de pers als het gaat om zaken rond voedsel en voeding en heeft daar ook een populair-wetenschappelijk boek over geschreven (voedsel en voeding: zin en onzin, Wageningen Academic Publishers).